fredag 7 juni 2013

Skriv och läsinlärning

Elever behöver lära sig bokstäver, både hur de ser ut och hur de låter. En del skolor arbetar efter ett bokstavsschema där elever gör 6-7 olika moment för varje bokstav. Det kan tex vara att de ska skriva bokstaven på papper, skriva bokstaven på tavlan, leta ord som innehåller bokstaven med mera. Det finns andra sätt som t ex man skriver sig till läsning...kanske på dator. Det finns flera sätt, man kan arbeta med teman. För varje bokstav jobbar man kring ett speciellt tema, det kan t ex vara myror när man arbetar med Mm. Det finns säkert fler sätt.....


I höst kommer jag att arbeta kring bokstavsteman. Håller på att fila på något bra, jag skriver, läser, antecknar, stryker, läser igen, gör perfekta utkast och reviderar dem senare, tillslut kommer det fram något alldeles eget och bra.

För det är en av guldklimparna som lärare....det är tillåtet att arbeta som man vill...DOCK måste man följa kursplaner, läroplaner, lokala planer och mål. Det är det som gör lärararbetet så unikt och så värdefullt. Vi kan inte få bli för styrda, då tappar man känslan, den riktiga känslan för arbetet. Kreativiteten och arbetsglädjen får inte sättas ur spel.

Så tänker liksom jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar